
A gyerekek egészségesebb életmódját, mozgásban gazdag mindennapjait támogatja a Magyar Diáksport Szövetség által megálmodott Aktív Iskola Program. A kezdeményezésben ma már országosan több mint 600 intézmény vesz részt, a legjobban teljesítő iskolák pedig minősítéseket szerezhetnek és akár mentorokká is válhatnak. Szombathelyen, a Zrínyi Ilona Általános Iskolában tartották a vármegyei mentornapot, ahol igazgatók és pedagógusok ismerkedtek a jó gyakorlatokkal.
Tóthné Kälbli Katalin - szakértő, Magyar Diáksport Szövetség
- A legjobb iskolák közül kerülnek ki a mentoriskoláink - jelenleg 18 Mentoriskolánk van országszerte - különböző megyékben. S az lenne ezeknek az iskoláknak a célja, hogy segítsék a többi aktív iskolát abban, hogy hogyan lehetne ezt a programot minőségileg megvalósítani és hogyan lehet úgy kialakítani egy iskolai környezetet, hogy ott minél több testmozgásban legyen része a gyerekeknek.
A program egyik legfontosabb célkitűzése, hogy a gyerekek teljesítsék az Egészségügyi Világszervezet által javasolt napi 60 percnyi mozgást. A szervezők szerint ennek jelentős részét az iskolában kell megvalósítani – nemcsak a testnevelés- és sportköri foglalkozásokon, hanem a teljes tanítási nap során. A kezdeményezés szempontrendszere magába foglalja a tanórai aktivitást ösztönző feladatokat, egészségnapokat, tematikus heteket, egészséges táplálkozással és lelki egészséggel kapcsolatos elemeket is. A Zrínyi iskola már négy éve részese a programnak; az elmúlt években kétszer is elérték az arany minősítést, így idén már mentorintézményként segítik a vármegyében működő iskolákat.
Kis Gábor - igazgató, Zrínyi Ilona Általános Iskola
- Ez a program minden egyes vármegyében megtörténik és azokat az iskolákat kérik fel, akik már bizonyítottak és mutatják azt, hogy az aktív iskolai programot valóban ténylegesen tartalommal tudják megtölteni. A vármegyei iskolái közül azokat látjuk vendégül, akik már bent vannak az aktív iskolai programban, illetve ott is szeretnének bekerülni egyfajta kedvcsinálóként. A program felépülése szakmai előadásokat hallgathattak résztvevő testnevelők, igazgató kollégák. Ezt követik az aktív tanórákon való részvétel.
A mentornap egyik leglátványosabb eleme éppen ez volt: a vendégpedagógusok magyar-, matematika-, angol- és testnevelésórákba kapcsolódhattak be, ahol a diákok mozgásos feladatokon, játékos kihívásokon keresztül tanultak. A tanórákon látható volt, hogy a mozgás nem csupán élvezetesebbé teszi a tanulást, hanem növeli a figyelmet és a bevonódást is. A gyerekek ritmusos mozgással gyakorolták a szorzótáblát, angolórán pedig hasonlóan gyakorolták a szavakat.
"You can say it... - yes, basketball, very good, ok!"
A tanárok szerint a diákok felszabadultabban, motiváltabban vesznek részt az órai munkában – a mozgás játékossá teszi a tananyagot, és segíti a tudás elmélyítését. A program célja, hogy ezek a módszerek minél több iskolába eljussanak. A szombathelyi mentornap ehhez adott gyakorlati útmutatót és inspirációt a részt vevő pedagógusoknak.



























