Hírek

125 éve kezdte meg működését a szombathelyi villamosvasút

2022. szeptember 27., 16:22

Volt olyan év, hogy 7 milliónál is több utast szállítottak a kezdetben zöld, majd sárga színű kocsik. Az emberek a mai napig nosztalgiával gondolnak vissza az 1974-ben megszűnt villamos közlekedésre, ezt bizonyítja az is, hogy sokan vettek részt a pénteki sétán, ami az egykori villamos vonalát követte Spiegler Tibor helytörténeti kutató vezetésével. Három állomáson korhű ruhákba öltözött önkéntesek villámcsődülete színesítette a programot.

125 éve kezdte meg működését a szombathelyi villamosvasút

Az egykori villamosvonal kezdőpontján, a mai Éhen Gyula téren gyülekeztek a séta résztvevői. Még egy régi megálló tábla is előkerült. Az érdeklődőket Spiegler Tibor kalauzolta, sok-sok érdekes történetet osztott meg a hallgatósággal.

"Az a hangulat, ami diákkorunkban a villamos peronján velünk volt, azt hiszem, hogy pótolhatatlan."

A csapat a Széll Kálmán utcán átsétált a múzeumkertbe, ahol rikkancsok várták őket.

"5 pengő! 5 pengő az ára." - villamoslap

Az erre az alkalomra megjelent villamoslapot osztogatták, a kertben pedig fúvósok zenéltek.

A szombathelyi villamos 1897. június 4-én kezdte meg működését.

Spiegler Tibor - helytörténeti kutató
"Kétfős személyzettel működött, 36 fő szállítására voltak alkalmasak, ez 18 ülő és 18 állóhelyet jelentett. Amikor a villamos megtelt, a rendőri szabályozás értelmében ki kellett tenni a megtelt táblát."

"Egy különleges élőlényről, a villamos állatról lesz szó."
A múzeumbarát egylet és a Zrínyi-iskolások eljátszottak egy tréfás biológiaórát, amiből kiderült, hogy a villamos árammal táplálkozik, és ha elfárad, a remízben pihen. Többen korhű ruhába öltözve figyelték a műsort. A szépítő egyesület, a könyvtár helytörténeti klubja, a Smidt Múzeumért Alapítvány és a Vasi Múzeumbarát Egylet idén ezzel az interaktív programmal emlékezett az évfordulóra.

Bődi Lívia - elnök, Szombathelyi Szépítő Egyesület
"A villamos mindig népszerű téma. Amikor konferenciát szerveztünk, akkor is szép számmal voltak résztvevők. Most amíg jöttünk a vasútról, sokan meséltek arról, milyenm kötődésük van a villamoshoz, van, aki nem csak hallomásból, másoknak pedig személyes élményük is van arról, milyen volt a villamoson utazni."

A résztvevők - követve a villamos egykori vonalát - a Király utcán át a Fő térre vonultak.

"Megjelent a szombathelyi villamoslap. 125. évfolyam első szám. Sokszínű tartalom, fekete-fehérben."

A szombathelyi tömegközlekedés az omnibusszal indult 1865-ben, szerepét bő 30 évvel később átvette a villamos, ami a vasúti pályaudvartól a Jókai parkig szelte át a várost. 1974-ben már évente 7,5 millióan utaztak vele.

Kalocsai Péter - egyetemi docens, történész
"Ami előnye volt, hogy 5-9 percenként jártak a villamosok, tehát nagyon sűrűn, ha egy elment, tudta az ember, hogy pár perc múlva érkezik a következő. Először az első világháború idején emelkedett egymillió fölé az utasok száma."

"Nagyon jól látható a Fisher típusú líra áramszedő."
A Smidt Múzeum udvarán magát a villamos kocsit is meg lehetett nézni közelebbről.

"Aki vakmerő és vidámságra hajlamos, annak jobban megfelel ez az egyes villamos."
A mókás, verses előadásból kiderült, milyen sokfélék is a villamos utasai. A kalauz jegyet lyukasztott, és bárki felszállhatott egy kis nosztalgiázásra.

Kiss Gabriella
"Én 4 évig utaztam a villamossal, a Vörösmarty kereszteződésében szálltam fel, és itt a Remix sarkán szálltam le minden reggel négy éven keresztül, oda jártam középiskolába. Az egész osztály villamossal járt akkor. Nem szerettünk gyalogolni. Az utolsó villamos jegyem is még megvan."

A séta az egykori végállomás, a mai Szent István park felé folytatódott.