Hírek

Közlekedési konferenciát tartottak Bükön

2012. április 26., 18:12

A fenntarthatóság és az energiahatékonyság mentén készül a Nemzeti Közlekedési Stratégia, amely fontos alapelveket rögzít a közúti- és vasúti közlekedés fejlesztésével kapcsolatban. Magyarországon évente 550 milliárd forintba kerül a közösségi közlekedés, amit ugyancsak megreformálnak a kormányzat tervei szerint.

Közlekedési konferenciát tartottak Bükön

A végrehajtás felelőse Fónagy János államtitkár, akit május elsejétől egy évre kormánybiztossá neveztek ki. Ő is előadóként vesz részt azon a háromnapos konferencián, amelyet a Közlekedéstudományi Egyesület szervezett Bükön.

2030-ra felére kell csökkenteni a hagyományos üzemanyagot felhasználó autók számát a városi közlekedésben, a közúti áruszállítás 30 százalékát vasúti és vízi útra kell terelni, valamint háromszorosára kell növelni a nagysebességű vasúti hálózat hosszát - többek között ezt tartalmazza az Európai Unió közlekedésről szóló Fehér Könyve. Ennek mentén készül a hazai közlekedési stratégia is - mondta előadásában Fónagy János. Szerinte fontos, hogy a fő áruszállítási útvonalak ne kerüljék el Magyarországot, de az is lényeges, hogy ennek ne csak a kárából részesüljünk. Ezért vezetik be jövőre az elektronikus útdíjat, amiből 150 milliárd forintos bevételt remél az állam.

Fónagy János - parlamenti államtitkár, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
"Ez lehetőséget ad arra, hogy a tranzitútvonalak karbantartását jobban fedezni tudjuk a használók által befizetett pénzekből, továbbá mindazokat a fejlesztéseket az eddiginél nagyobb ütemben hajtsuk végre, amik a tranzitforgalmat megszenvedő lakosság kímélését szolgálják."

2014-20. között 22 milliárd eurós pénzügyi keret használható fel közlekedési célokra, de ez az összeg közúti fejlesztésekre nem fordítható. A közutakat tehermentesíteni kell, ezért a jövőben nagyobb szerepet kaphat a vasút az áruszállításban. A GySEV elképzelései is ebbe az irányba mutatnak, terveik szerint a teljes hálózatukon megteremtik a teher- és személyszállítás kedvező feltételeit. Rövidesen Szombathelyen is P+R parkolókat és kerékpártárolókat alakítanak ki.

Ungvári Csaba - vezérigazgató-helyettes, GySEV Zrt.
"Szeretnénk jelenleg nem villamosított vonalakat villamosítani, gondolok konkrétan a Szombathely-Csorna szakaszra. A fejlesztések másik iránya pedig magának a személyszállítás kiszolgálási színvonalának fejlesztése."

A parlament hétfőn fogadta el az egységes személyszállítási törvényt, amely egységes tarifa- és kedvezményrendszert, menetrendet, kiszámítható finanszírozási rendszert rögzít, de meghatározza a szolgáltatások minimális követelményeit is.