Hírek

Komoly gondot jelent szövegértés a magyar lakosságnak, már óvodás, iskolás korban

2014. február 20., 19:08

Ez kihat később pl. fontos dokumentumok értelmezésére, nyomtatványok kitöltésére. Szakemberek több éven keresztül mérték és speciális feladatokkal segítették az óvodás, iskolás korosztály számára ennek a képességnek a fejlesztését. A Savaria Egyetemi Központ Könyvtárában pedig infokommunikációs fejlesztéseket hajtottak végre.  

Komoly gondot jelent szövegértés a magyar lakosságnak, már óvodás, iskolás korban

Az elmúlt években sokat változtak a magyar érettségi feladatai. Nagy hangsúlyt kap szövegek értelmezése. Adott szöveg alapján kérdésekre kell válaszolniuk a diákoknak. Szakemberek szerint fontos, hogy az oktatásban egyre nagyobb hangsúlyt kapjon a szövegértés, fogalmazási készség olvasás kultúra fejlesztése. Merthogy ez gond hazánkban. Többek között erre is irányult a Mentés másként! projekt.

Czetter Ibolya, projektmenedzser
Óvodától egyetemig mérhettünk, hogy mi a helyzet. 8 fős csoportokban foglalkozásokat indíthattunk, és szövegtípusok értését mértük fel.

A következő években a bevont intézményekben folytatják a szövegértés fejlesztést. Uniós támogatással 2012.októberében indult a program. Ennek része pl. az egyetemi központ  könyvtárban online szolgáltatások nyújtása ami segítheti az olvasókat a kutatásban, felkészülésben.

Keszeiné Barki Katalin, mb. igazgató - NYME-SEK KÖNYVTÁR
Digitális újítások között meg kell említeni, hogy a Tudástárat tovább bővítettük. A Sek-nek eddig 10 ezer szakdolgozata visszakereshető volt. Most az Apáczai Könyvtár 7500 dolgozata kereshető vissza. Ehhez hozzákapcsoltunk egy plágiumszolgáltatást.

A zárókonferenciát rendezték a Savaria Egyetemi Központban. Szakértők az előadásokban arra kersték a választ, hogy tanítható-e, fejleszthető-e a szövegértés, mi lehet a helyzet megoldásának kulcsa. Egyes becslések szerint egyébként ma Európában több mint 75 millió embernek van problémája az írással, olvasással.