Hírek

Uniószerte 10% alá szeretnék csökkenteni az iskolai lemorzsolódást

2018. november 13., 13:26

Magyarországon jobb a helyzet, mint más országokban, nálunk ugyanis a fiatalok valamivel több mint 12%-a nem fejezi be tanulmányait. A megfelelő alapkészségek és képzettség hiánya azonban a munkavállalásban is problémát jelent.

Uniószerte 10% alá szeretnék csökkenteni az iskolai lemorzsolódást

Szakemberek gyűltek össze a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara konferenciatermében: az Európai Szakképzési Hét programsorozatához csatlakozva azokról a problémákról beszélgettek, amelyek a korai iskolaelhagyáshoz vezetnek, de szó esett a lemorzsolódás megakadályozásának lehetőségeiről, a jó gyakorlatokról is.

Cseri József – alelnök, Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara
Nem pusztán arról van szó, hogy megfelelő kompetenciákkal ruházzuk fel a tanulókat, hanem segítsünk számukra a pályaorientációval a megfelelő szakma kiválasztásában, illetve lépéseket tegyünk annak érdekében, hogy megfelelő képesítéssel tudjanak kilépni a való életbe.

Megfelelő alapkompetenciák még a legegyszerűbb munkák elvégzéséhez is szükségesek. Ezért ha egy fiatal idő előtt abbahagyja az iskolát, a szakképzést, akkor komoly munkaerőpiaci hátrányba kerül, a munkáltatóknak pedig főként a szakképzett munkaerő hiánya okoz gondot. A Szombathelyi Szolgáltatási Szakképzési Centrum 550 millió forintos pályázati támogatásból 2 év alatt számos fejlesztést valósít meg az iskolai lemorzsolódás csökkentése érdekében.

Rettegi Attila – főigazgató, Szombathelyi Szolgáltatási Szakképzési Centrum
Azt szeretnénk, hogy legyenek szakemberek, mentorok, akik segítenek a fiatal korban jelentkező akár magánéleti probléma ne legyen a gátja annak, hogy a tanulásban sikeresek legyenek, vagy elmenjen a kedvük. Úgyhogy ez egy folyamatos nagyon összetett feladat, sok szakember együttműködését igényli.

Országosan 12% fölött van a korai iskolaelhagyók aránya, Vas megyében ennél jobb a helyzet. A program lehetőséget ad a hiányzó alapkészségek pótlására, és a tehetséggondozásra is. A pályaorientációs kerekasztal rendezvényén szó esett többek között a digitális közösségi alkotóműhelyek szerepéről, az ifjúságvédelmi felelősök rendszerének újragondolásáról is.