Hírek

Szöktetés a szerájból az Iseumi Játékok keretében

2017. július 20., 15:26

Az eredetinél pikánsabb és aktuálisabb szöveggel frissítve állítják színpadra Mozart Szöktetés a szerájból című vígoperáját Szombathelyen. Az előadás helyszíne is különleges: az ókori Isis-szentély elé épített szabadtéri színpadon énekelnek a művészek pénteken este - az Iseumi Játékok keretében.

Szöktetés a szerájból az Iseumi Játékok keretében

A Szöktetés a szerájból Mozart egyik legnépszerűbb vígoperája: tele van ismert áriákkal és dalokkal. Az egyszerű történetvezetéssel és a librettóval azonban maga Mozart sem volt elégedett, és a rendező is úgy gondolta: megváltoztatja kicsit a szöveget és a történetet.

Hábetler András rendező
Mi arra törekedtünk, hogy egy kicsit – nem lehet Mozartot megközelíteni-, de egy picit emeljünk a prózai szövegeken és a dramaturgián is, és hogy a nézőnek azt mutassuk, hogy itt a zene milyen csodálatos, úgyhogy nálunk a Szelim basa az egy műkedvelő zeneszerző, aki egy operát szeretne bemutatni.

Így lesz a történetből opera az operában: a basa különböző zenei próbák elé állítja a szereplőket, s eközben szinte észrevétlenül megszületik az előadás.

A szerájban rabságban tartott Konstanza például maga is énekesnő.

Lőrincz Judit Konstanza szerepében
Ez a szerep az egyik kedvencem, a nagy koloratúr szerepek közül, sok Mozartot énekeltem már eddig, a másik nagy kihívást jelentő szerep az éj királynője Mozart Varázsfuvolájából, nagyon nagyon nagy kihívás ez, kicsit másabb, ezt jobban fel lehet építeni, úgy gondolom, lelkileg is és énekesileg is ezt a szerepet, mint az éj királynőt.

Konstanzát szerelme megpróbálja kiszabadítani, szolgája segítségével. A vicces szolgáló, Pedrillo alakítása igazi felüdülés a hőstenor szerepek után a művésznek.

László Boldizsár Pedrillo szerepében
Egy Sába királynőjében nem tudok ilyen figurát hozni, nem a pajeszról meg a sapkáról beszélek, hanem maga ahogy Mozart ezt megálmodta, ezt a figurát, az már önmagában is nagyon vicces, amit zenében is beleszőtt ebbe az egészbe.

A szöktetés ugyan nem sikerül, de a basa végül lemond Konstanzáról. A happy end mellett katarzist ígér a rendező, aki szerint az is megszereti az operát, aki ezen az iseumi előadáson találkozik először ezzel a műfajjal.