Hírek

Mesepedagógia

2018. április 24., 13:48

Amire kíváncsi, azzal megismerteti, és amit még nem ért, az érzelmeken keresztül azt is közelebb hozza a gyermeki lélekhez - ebben áll a mese jótékony hatása. Az óvodákban régóta tudják ezt, de a szülők szemléletén még van mit javítani - derült ki egy neves mesepedagógus szombathelyi előadásán.

Mesepedagógia

Mesét mondani és mesét hallgatni mindenki tud - vallja Voight Vilmos néprajzkutató, és ezt tanítja Bajzáth Mária mesepedagógus is, aki szombathelyi óvónőknek tartott előadást a témáról.

Énekeltek és saját meseélményeiket is felidézték a pedagógusok a Kőrösi óvodában rendezett programon, ahová a házigazda személyes indíttatásból hívta el vendégét és kollégáit.

Horváth Edéné - óvodavezető, Kőrösi Óvoda
“Közel három éve ismertem meg őt, amikor Paloznakon jártam, és megváltozott a meséről felfogott, eddigi tanulmányaim során összegyűjtött nézetem. Mindig is éreztem, hogy nemcsak a gyerekeknek fontos a mese, hanem a felnőtteknek is, és a mesélő is fontos, a mesélő felnőtt milyen fontos a gyerekeknek.”

Három szombathelyi óvoda összesen mintegy ötven pedagógusa és dajkája bővítette az ismereteit. A Kőrösi és a Szivárvány mellett a Margaréta óvoda képviseltette magát.

Soósné Czina Gabriella, Margaréta Óvoda
“Erkölcsi tanításokat osztanak meg a mesék, és fejlődnek általa a gyerekek. Fejlődnek a kapcsolataikban, fejlődnek a gondolkodásukban és fejlődnek az érzelmeikben. Óvónőként azt tudom mondani, hogy naponta kellene hogy halljanak a gyermekek elsősorban élő mesét, óvodavezetőként pedig ezt meg szeretném erősíteni. És szeretném a nevelőtestületet is abba az irányba vinni, hogy minél többször meséljünk a gyerekeknek.”

Az óvónők jó része tisztában van a mesélés jótékony hatásával, nem velük van gond ezen a téren.

Bajzáth Mária - mesepedagógus
“A legutolsó kutatási adat szerint Magyarországon körülbelül a gyerekek egyharmadának mesélnek napi rendszerességgel otthon, és egyharmadának körülbelül havonta 4-5 mese hangzik el, egyharmada pedig egyáltalán nem kap mesét, nemcsak esti mesét, hanem egyáltalán semmilyen hallott történetet. Nagyon gyakran az a tévhit él, hogy a nézett mese egyenértékű a hallott történettel, ez nem így van.”

A szakember szerint a mese teljes világképet ad a gyerekeknek, méghozzá úgy, hogy az érzelmeiket szólítja meg. Ugyanakkor a felnőtteknek nagy gonddal kell válogatniuk, mert minden életkorban más-más történetre és üzenetre van szükség.